حذف ارز مسافرتي

حذف ارز مسافرتي

حذف ارز مسافرتي

۳۲ سال می گذرد و ارز مسافرتی برای دفعه چندم با نرخ دولتی یا مبادله ای حذف شد. بانک مرکزی اعلام کرد که پرداخت ارز مسافرت با نرخ مبادله به مسافران تعلق نمی گیرد و کسانی که قصد خارج شدن از کشور را دارند با داشتن پاسپورت و بلیط می توانند به بانک ها مراجعه کرده و ارز با نرخ آزاد دریافت کنند. در این بخشنامه زائران کربلای معلی جهت راهپیمایی اربعین جدا شده و می توانند ۲۰۰ دلار ارز با نرخ مبادله ای با ارائه گذرنامه معتبر دریافت کنند.

در چهل سال گذشته تغییرات زیادی در خصوص شیوه ی ارائه ارز در دولت های مختلف اتفاق افتاده است؛ اما آزاد شدن ارز مسافرتی تنها بخش بسیار کمی از میلیاردها دلار هزینه ارزی کشور را شامل می شود.

کارشناس بازار ارز، میثم رادپور در گفتگو با «ایران» گفته است که دادن ارز مسافرتی، به مثابه دادن یارانه به صنعت گردشگری کشورهای مورد هدف ایرانیان می باشد. اگر این یارانه به دهک های پایین جامعه تخصیص داده میشد، می توان از آن دفاع کرد اما وقتی که اکثر کسانی که سفر خارجی می روند از دهک های بالای جامعه هستند، این موضوع تبدیل به یک رانت می شود.

تاثير حذف ارز مسافرتي بر نرخ ارز و تورم

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، سید رضی حاجی آقامیری معتقد است که اگر ارز مسافرتی حذف شود، قیمت ارز بالا می رود. وی می گوید: بالاخره دولت به اين فکر مي کند که اين ارزي که در اختيار دارد و در اقتصاد کشور توسط مسافر و واردکننده خرج مي شود، محدود است؛ بنابراين تصميم دارد در جاهايي مثل عرضه ارز مسافرتي جلوي آن را بگيرد. اين دستورالعمل به هر دليلي صادر شده باشد در بازار تاثيرگذار است و قيمت ارز بالا مي رود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

دسته بندی

محبوب ترین مقاله ها

گردشگری یعنی چه؟
۳ مرداد ۱۴۰۱

تعریف گردشگری موضوع ساده‌ای نیست، زیرا صنعت پیچیده‌ای است که از مشاغل مختلف تشکیل‌شده است و ...

حذف ارز مسافرتي
۱۵ تیر ۱۴۰۱

۳۲ سال می گذرد و ارز مسافرتی برای دفعه چندم با نرخ دولتی یا مبادله ای ...

گردشگری سلامت
۱۵ تیر ۱۴۰۱

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی اینگونه تعاریف گوناگونی دارد. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، ...

انواع ویزاها
۱۵ تیر ۱۴۰۱

یکی از رایج ترین و پر تقاضا ترین انواع روادید است و همانطور که از نام ...

گم شدن در خارج
۱۵ تیر ۱۴۰۱

در ابتدا باید گفت که قبل از هر سفر خارجی یک کپی از پاسپورت و دو ...

دلجویی به خاطر تاخیر در پرواز
۱۵ تیر ۱۴۰۱

دلجویی به خاطر تاخیر در پرواز . یکی از هموطنان ما در یک پرواز که توسط یک ...

برچسب ها